Město uprostřed noci

24.11.2022

Leden, planeta bez rotace, na jedné straně neustupující světlo, na druhé neustálá noc. Tři rozličná města obklopená nehostinnou pustinou. Lidstvo a "krokodýli". Politika. Mocenské boje. Přátelství, nenávist i láska. To vše v Městě uprostřed noci od oceňované americké spisovatelky Charlie Jane Andersové naleznete - a možná ještě víc.

Podivné putování světlem a nocí

Anotace

"Když ovládáte náš spánek, můžete se zmocnit našich snů... A tím můžete snadno ovládat i životy nás všech."

Leden je umírající planeta, rozdělená mezi trvale zmrzlou tmu na jedné straně a nekonečný sluneční svit na straně druhé. Lidstvo se sotva drží při životě ve dvou prastarých městech postavených v srpcích obyvatelného šera. Ale život uvnitř těchto měst je stejně nebezpečný jako neobyvatelné pustiny, které je obklopují.

Studentka a váhavá revolucionářka Sofie, kterou vyhnali do noci, má být podle všeho mrtvá. Vytvoří si však nezvyklé pouto se záhadnými tvory žijícími na ledu a tím si zachrání život. Sofie pak přísahá, že se skryje před světem - v naději, že tak útrapy překoná.

Avšak osud má jiné plány - a Sofiina pouť a rodina pochybných existencí, které na své cestě potká, změní celý svět.

Informace o knize

Originální název: The City in the Middle of the Night
Žánr: Sci-fi
Autorka: Charlie Jane Anders
Rok vydání: 2018, v ČR 2019 (nakl. Host)
Počet stran: 480

Hodnocení na Databázeknih.cz: 65 %

Hodnocení na Goodreads.com: 3,5


Recenze

Sofie je plachá dívka, naprosto odlišná od její nejlepší přítelkyně Biancy. Obě studují na Gymnáziu ve světlem obestřeném městě Xiosfant, které je doslova přeplněné rozkazy a příkazy, co, jak a kdy se smí či nesmí dělat. Není proto divu, že tak svazující pravidla v mladých lidech vyvolávají rebelii.

Po jednom z takových incidentů se Sofie ocitá za městem v pustině, odsouzená k smrti. Jenže místo té na ni čeká něco jiného - naváže neobvyklé přátelství a blíže pozná domorodecké civilizace.

Dutina je svéráznou cestovatelkou mezi městy, pašeračkou a poslední Občankou. Osud ji připlete do cesty Bianku, která se nemůže smířit s vědomím, že poslala svou nejlepší kamarádku na smrt...

"Sny do reality vnikají neustále, a člověk na ně nemůže plýtvat energií."

(Dutina, str. 61)

Americká spisovatelka Charlie Jane Andersová u nás debutovala oceňovaným fantasy Všichni ptáci na nebi (2017, Host). Letos se jejího YA románu Vítězství větší než smrt ujala nakladatelská značka Cosmopolis.

Město uprostřed noci je čtivou sci-fi hraničící s new weird - vzhledem k mládí hrdinek cílící zejména na mladé čtenáře - se zajímavým světem a ještě zajímavějšími chapadlovitými domorodci. Na jejich Leden byste se podívat nechtěli, je ponurý a nebezpečný, přesto vás přece jenom něčím uhrane - minimálně nápaditostí. Nechybí mu vlastní zákonitosti a pravidla k přežití nebo tvorové, které lidstvo vytrhlo z jejich přirozenosti.

Lidé jim říkají krokodýli, Sofie gelety. Na pohled jsou nebezpeční, zabijáčtí a ohavní, dokud mladá lidská dívka nezjistí, že vše je úplně jinak. Oni jsou na Lednu doma. Mají strach. Lidem nevěří, vždyť je vraždí. Také jsou velmi vynalézaví a styl jejich komunikace je jedinečný - a ne každý ho snese.

Jenže strach z neznámého nezachvátil jen je. Lidstvo považuje gelety za parazity, predátory, nepřátele z hlubin noci, které je třeba likvidovat. Skutečně na tak hluboké pocity postačí jedna rebelka, která už dávno nemá žít?

"Politika se pořád mění a je úplně jedno, kdo teď vládne, kdo vládl generaci nazpět a kdo bude vládnout v té příští. Ale kultura by měla trvat věčně, kdybychom ji chránili tak, jak máme."

(Dutina, str. 137)

Příběhová linka jako taková je pomalá, v mnohém se opakující a méně akční než u jiných sci-fi. Dost se tu řeší politika, obzvlášť z pohledu mladých žen nespokojených s tím, jak to v městech chodí, dále vztahy mezi jednotlivými postavami a postupnému poznávání gelet prostřednictvím Sofie.

Ta je na hlavní hrdinku dost tichá, nemluvná, zpočátku se příliš neprojevující, trochu zvláštní, místy vcelku "ukňouraná", což mnohým čtenářům může být nepříjemné - podle mě jí to však přidává na lidskosti. Kdo v životě takovou holku nikdy nepotkal? A kdo říká, že všichni knižní hrdinové musí být nutně sympatičtí?

Oproti tomu Bianca, její nejlepší přítelkyně, je z vyšší společenské vrstvy, což se odráží nejen na jejím chování, ale i odlišných cílech. A touze po pomstě za to, že Sofii odsoudili k smrti za banální prohřešek.

Náznak milostného vzplanutí je minimálně u Sofie zřejmý, ovšem nikterak násilný.

Dutina, z jejíhož pohledu je vyprávěna druhá příběhová linka, je tvrdá, neúprosná drsňačka. Ovšem místo toho, abychom sledovali, jak dívčina síla roste, jsme svědky jejího "vyhoření"...

"To je obecně největší problém všech velkých sociálních myšlenek - když na ně položíš velkou váhu, zbortí se."

(Dash, str. 210)

Město uprostřed noci není zrovna veselým čtením. Je protkáno melancholickou atmosférou, tu a tam narušenou monotónností, a postavy není snadné si zamilovat. Chybují a občas se chovají jako nevyzrálá děcka.

Možná ale právě proto se jedná o knihu, která mi snadno přirostla k srdci - nejde totiž o žádné šablonovité vyprávění (byť některé prvky tam přece jen naleznete), ale o osobitý příběh, z něhož nakonec vzejde víc otázek než odpovědí.

Z objektivního hlediska se tedy nejedná o dokonalé žánrové dílo. Spousta věcí je zde nedořešená, autorka mnohé informace poskytuje skutečně spoře, některým vedlejším postavám by mohlo být dáno více prostoru - podobně jako lehce nastíněné historii světa, Mateřské lodi i lidstva samotného.

Ovšem pokud stejně jako já milujete příběhy plné podivna, takové, v nichž vám autor nechává dostatek prostoru pro vlastní fantazii, jenž se vás dotknou svou jedinečností, dejte Městu uprostřed noci šanci - a třeba vás nezklame.